Fraude preventie Western Union Money Transfer


De Western Union® Money Transfer service is een makkelijke manier om geld te versturen naar mensen die u kent en vertrouwt. Als u echter geld moet versturen naar iemand die u niet goed kent, loopt u een risico op fraude. Omdat we consumentenbelangen hoog in het vaandel hebben, raadt Western Union® aan om uzelf tegen fraude te beschermen door de volgende aandachtspunten in het achterhoofd te houden:

Wees op uw hoede wanneer:

  • U een aanbod ontvangt dat te mooi lijkt om waar te zijn, zoals een ongelooflijk koopje (bijvoorbeeld een auto) of een zeer moeilijk verkrijgbaar product.
  • U het winnende bod hebt gedaan in een online veiling en met een verkoper te doen hebt die alleen een overboeking accepteert als betaling.
  • U te horen krijgt dat u een loterij of een prijs hebt gewonnen, maar eerst belasting of een vergoeding moet betalen voordat u de prijs kan ontvangen.
  • Iemand reageert op uw advertentie en beweert dat hij uw huisdier of sieraden heeft gevonden en u vraagt om geld te verzenden als beloning of vergoeding van de transport- of verzendkosten.
  • U iets heeft verkocht en een cheque ontvangt voor een bedrag dat veel hoger ligt dan uw vraagprijs, en u wordt gevraagd om het extra bedrag over te maken.
  • U een gunstige lening krijgt aangeboden, maar vooraf een vergoeding moet overmaken of de eerste termijnen moet voldoen via een overboekingservice.
  • U een telefoontje krijgt van iemand die beweert politieagent of ziekenhuismedewerker te zijn en die geld vraagt voor een borgsom voor een medische behandeling van een familielid of bekende. 

     

Zorg ervoor dat u altijd:

  • De persoon kent naar wie u geld verzendt.
  • Goederen en diensten koopt van bekende en vertrouwde bronnen.
  • Op een andere wijze dan per overboeking betaalt voor aankopen via online veilingen.
  • Extra voorzichtig bent als u goederen koopt van of verkoopt aan personen die in een ander land wonen, met name wanneer het gaat om populaire spullen waarvoor veel geld wordt geboden.
  • Een transactie afbreekt wanneer iemand u vertelt hoe u moet reageren op vragen die worden gesteld door Western Union®. Dan weet u zeker dat u met fraude te maken hebt.
  • Navraag doet bij de Kamer van Koophandel of het lokale equivalent als u niet zeker weet of u een bedrijf kunt vertrouwen.
  • Contact opneemt met de instelling die de consumentenbelangen in uw land behartigt als u denkt dat iemand u probeert op te lichten.
     

Onthoud:

  • De Western Union® Money Transfer-service is een makkelijke manier om geld te verzenden naar mensen die u kent en vertrouwt.
  • De service is niet bedoeld om geld te verzenden naar iemand die u niet kent.
  • Western Union® biedt geen escrow-service en is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit of het al dan niet leveren van goederen of diensten.
  • Geld verzenden met gebruikmaking van een fictieve naam van de ontvanger biedt geen bescherming wanneer u zaken doet met een vreemde.
  • Indien beschikbaar, is de “Testvraag”-functie bedoeld voor noodsituaties waarin de ontvanger zich niet kan identificeren. Deze functie mag niet worden gebruikt om het tijdstip van de betaling van een transactie te manipuleren.
  • Wanneer een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.
  • Geef uw transactiegegevens nooit aan derden.