Home hero arrow

Een vraag over de GWK Travelex dienstverlening?

Zoek uw antwoord op de pagina met meest gestelde vragen

Buitenlands geld online bestellen

Naar boven
  • Krijg ik de wisselkoers die op de website wordt getoond als ik online buitenlands geld bestel?

    De op de besteldatum geldende online koers wordt aan u berekend, tenzij de wisselkoers in de vestiging op moment van afhalen voor u gunstiger is. Wij berekenen dan deze gunstigere wisselkoers.

  • Wat is de levertijd van online valuta bestellingen?

    Amerikaanse dollars en Engelse ponden kunt u al binnen 30 minuten na plaatsing van de bestelling afhalen. Voor de overige valuta geldt een levertijd van 2-4 werkdagen. Dit varieert per wisselkantoor. Heeft u direct valuta nodig dan kunt u ook gebruik maken van onze Valuta Spoedservice op Schiphol. U kunt uw bestelling dan net voor vertrek afhalen bij onze vestiging op Schiphol Plaza. Deze service is van toepassing op alle valuta's.

  • Wat is het minimale en maximale bestelbedrag indien ik online valuta bestel?

    Het minimale bedrag aan buitenlands geld dat via onze online bestelservice kan worden besteld bedraagt € 50,00 en maximaal € 50.000,00. Dit bedrag is inclusief transactiekosten. Voor lagere of hogere bedragen kunt u direct bij één van onze vestigingen een bestelling plaatsen.

  • Wat is de provisie voor het wisselen van buitenlands geld als ik online valuta bestel?

    Bestel online uw buitenlands geld en profiteer van een scherpe wisselkoers en 0% provisie. Bij het wisselen van valuta in een GWK Travelex vestiging kan afgeweken worden van de online wisselkoers. Daarnaast kunnen wij in de vestigingen een provisie rekenen voor het wisselen van buitenlands geld. Deze provisie is variabel en afhankelijk van de hoeveelheid te wisselen valuta. Bestel direct online

  • Ik zie geen mogelijkheid om bepaalde valuta coupures aan te geven bij mijn online bestelling. Hoe kan ik dit alsnog aangeven?

    Bij het plaatsen van een online bestelling is het niet mogelijk om gewenste coupures aan te geven of om overige wensen zoals nieuwe bankbiljetten aan te geven. Hiervoor kunt u na het plaatsen van uw bestelling contact opnemen per e-mail met de vestiging waar u uw bestelling afhaalt. Het e-mail adres van de desbetreffende vestiging treft u in de bevestigingsmail, welke na het plaatsen van uw bestelling naar uw e-mail adres wordt verzonden.

  • Hoe kan ik betalen voor mijn valuta bestelling?

    Het is niet mogelijk om online te betalen voor uw bestelling. U betaalt pas voor de bestelde valuta als u de bestelling afhaalt bij de gekozen afhaallocatie. U kunt zowel contant als met pin betalen. Zorg wel dat u uw ordernummer en geldig legitimatiebewijs meebrengt. Heeft u voor meer dan € 2,500 aan valuta besteld? Wij raden u dan aan om de daglimiet van uw betaalpas te controleren. Mogelijk is het noodzakelijk dat u de daglimiet voor 1 dag moet verhogen bij uw bank.

  • Is er een mogelijkheid om een valuta te wisselen die niet opgenomen is in de online bestelservice?

    Van sommige valuta's kunnen wij niet altijd garanderen dat deze beschikbaar zijn en dat wij deze direct kunnen leveren. Vandaar dat wij deze valuta’s niet via de site aanbieden.

    Neem contact op met de GWK Travelex vestiging van uw keuze om zien of uw gewenste valuta op voorraad is of om deze te laten bestellen (voor de locaties en telefoonnummers klik hier).

  • Ik heb geen orderbevestiging ontvangen. Wat nu?

    Nadat u een bestelling heeft geplaatst krijgt u per e-mail een bestelbevestiging waarin alle gegevens nogmaals vermeld staan. Wanneer u geen bestelbevestiging heeft ontvangen dan kunt u het beste contact opnemen met de desbetreffende vestiging.

  • Kan ik het bestelbedrag nog verhogen als ik de bestelling afhaal bij de vestiging?
    Dat is zeker mogelijk. Over het extra gewisselde bedrag profiteert u ook van onze beste GWK Travelex wisselkoers actie.
  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?
    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.
  • Hoe kan ik de status van mijn bestelling controleren?
    U wordt per email op de hoogte gehouden van de status van de bestelling.
  • Het lukt niet om buitenlands geld online te bestellen. Wat kan ik doen?

    Vervelend als het niet lukt om geld te bestellen. Soms lukt het met bepaalde browsers of besturingssystemen niet om de bestelling te plaatsen. De oorzaak hiervan kan varieren. Dergelijke klachten worden altijd onderzocht door onze IT afdeling. Als u ons zou kunnen aangeven welk besturingssysteem (bijv. Windows 8) en welke webbrowser u gebruikt (bijvoorbeeld: Chrome of Internet Explorer) dan kunnen wij dit meenemen in het oplossen van de oorzaak.

    Om uw bestelling alsnog te kunnen plaatsen kunt u ook contact opnemen met de vestiging waar u, uw gewenste valutasoort wil afhalen. Maak gebruik van onze vestigingzoeker voor de contactgegevens van een vestiging bij u in de buurt.

  • Ik gebruik een koersconverter op een andere site en daar is de koers veel beter. Hoe kan dat?
    U gebruikt dan een omrekenkoers. Elke financiële instelling in Nederland gebruikt zijn eigen koersen voor het aan- en verkopen van bankpapier. De vaak op internet aangetroffen omrekenkoers, bijv. op wisselkoers.nl of valuta.nl, is de koers die banken en valutahandelaren onderling gebruiken om valuta te verhandelen. Deze koers, soms ook de middenkoers genoemd, wordt door banken en financiële instellingen vervolgens gebruikt om de bankpapierkoers, zowel aan- als verkoop, vast te stellen. Die koers kunt u vinden op onze website. Het is niet mogelijk bij welke financiële instelling dan ook om tegen een omrekenkoers bankpapier aan- of te verkopen.
  • Wat moet ik meenemen als ik de online bestelling afhaal in de vestiging?

    Neem alstublieft het bestelnummer en een geldig legitimatiebewijs (Paspoort, Europese identiteitskaart, Nederlands rijbewijs, Nederlandse verblijfskaart) mee als u de bestelling afhaalt.

Buitenlands geld algemeen

Naar boven
  • Wat is de provisie voor het wisselen van buitenlands geld?

    Bestel online uw buitenlands geld en profiteer van een scherpe wisselkoers en 0% provisie. Bij het wisselen van valuta in een GWK Travelex vestiging kan afgeweken worden van de online wisselkoers. Daarnaast kunnen wij in de vestigingen een provisie rekenen voor het wisselen van buitenlands geld. Deze provisie is variabel en afhankelijk van de hoeveelheid te wisselen valuta. Bestel direct online

  • Kan ik overgebleven buitenlandse valuta inwisselen voor euro's bij een GWK Travelex vestiging?

    Ja, het is mogelijk buitenlands geld (alleen bankbiljetten) in te wisselen voor euro's. Alleen valuta waarin GWK Travelex handelt kan worden ingeleverd.

  • Waar vind ik actuele koersinformatie van buitenlands geld?

    Als u online een reservering plaatst ziet u direct de actuele koers. Tevens wordt de actuele koerslijst apart vermeld op onze website. Online reserveren geeft u de voordeligste koers. De koers van de ATM en de vestigingen van GWK Travelex wijken hiervan af.

  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?

    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.

  • Kan ik bij GWK Travelex een buitenlandse cheque inleveren?

    Het is bij GWK Travelex niet mogelijk om een buitenlandse cheque in te wisselen. Ook accepteren wij geen Travellers Cheques. Voor buitenlandse cheques en persoonlijke cheques kunt u zich wenden tot uw eigen bank.

  • Kan GWK Travelex mij van dienst zijn met het inwisselen van Nederlandse guldens; zowel briefpapier als muntgeld?

    Helaas kunt u bij GWK Travelex niet meer terecht met Nederlandse guldens. Deze guldens kunt u nog wel inwisselen bij De Nederlandsche Bank. Het gaat hierbij alleen om biljetten. De termijn voor het wisselen van munten is inmiddels verstreken.

  • Wisselen jullie ook (buitenlands) muntgeld?
    Het is helaas niet mogelijk om (buitenlands) muntgeld te wisselen.
  • Ik heb nog oude travellers cheques liggen. Kan ik die bij GWK Travelex kwijt?

    Het is niet mogelijk om bij GWK Travelex vestigingen Travellers Cheques in te wisselen voor contant geld.

  • Kan ik euro’s naar euro’s wisselen bij een GWK Travelex vestiging?

    Het is bij GWK Travelex mogelijk om euro tegen euro te wisselen. U betaalt daar wel kosten voor. Afhankelijk van het bedrag kan het zijn dat u de coupures moet bestellen. Neemt u daarover contact op met een GWK Travelex vestiging waar u de biljetten wilt wisselen.

    Het kan zijn dat onze medewerkers de volgende zaken zullen moeten vastleggen: een geldig legitimatiebewijs, herkomst en bestemming van het geld en onderliggende stukken die de herkomst en bestemming moeten bewijzen.

Cash Passport prepaid MasterCard

Naar boven
  • Ik heb een e-mail/post ontvangen over het stopzetten van mijn kaart, wat gebeurt daarmee? Cash Passport updates 2021

    - Ik heb een e-mail ontvangen over het stopzetten van mijn kaart. Wat gebeurt er met mijn kaart?
    o U zult uw kaart 28 februari 2022 niet meer kunnen gebruiken. Indien u nog tegoeden op uw kaart heeft, kunt u vóór 31 augustus 2021 contact opnemen met een Travelex Retail bureau, of contact opnemen met Card Services voor een cash out via het nummer op de achterzijde van de kaart

    - Ik heb geen saldo op de rekening, is er iets dat ik moet doen?
    o U hoeft niets te doen. Wij raden u aan uw kaart veilig te vernietigen.

    - Kan ik mijn kaart nog gebruiken?
    o U zult uw kaart na 28 februari 2022 niet meer kunnen gebruiken, dus u moet proberen al uw geld te gebruiken of een cash out aan te vragen voor deze datum

    - Als ik niet onmiddellijk geld uitgeef of uitbetaal, is mijn geld dan veilig?
    o Ja, uw tegoeden zijn veilig en u kunt op elk moment om uitbetaling vragen

    - Hoe kan ik mijn geld uitbetalen?
    o U kunt vragen om het geld op uw Card over te maken naar uw bankrekening door te bellen naar Card Services. Er worden geen uitbetalingskosten in rekening gebracht voor het gebruik van deze dienst en het kan maximaal 5 werkdagen duren voordat u het geld ontvangt. Als uw persoonlijke gegevens onlangs zijn gewijzigd, kunnen wij u om bewijsstukken vragen om de terugbetaling te voltooien.

    - Worden er kosten in rekening gebracht voor uitbetaling?
    o Er worden geen uitbetalingskosten in rekening gebracht.

    - Welke wisselkoers krijg ik als ik uitbetaal?
    o Wisselkoersen variëren op een dagelijkse basis. Uw geld zal worden uitgewisseld tegen de wisselkoers op de dag van uw uitbetalingsverzoek.

    - Wat gebeurt er met mijn geld als ik het niet uitbetaald heb voor 28 februari 2022?
    Zorg ervoor dat u het geld op uw Card vóór deze datum uitgeeft of opneemt. U kunt vóór 31 augustus 2021 een uitbetaling aanvragen bij elk Travelex Retailkantoor of op elk moment via Card Services.

    - Hoe kan ik nagaan of ik nog geld op mijn kaart heb staan?
    o Voor algemene vragen en uw rekeningsaldo kunt u terecht op www.cashpassport.com of belt u Card Services via het nummer op de achterzijde van uw kaart.

  • Wat is een Cash Passport?

    Cash Passport is een prepaid MasterCard en biedt u de veiligheid van travellers cheques, maar dan met meer gemak. U kunt, voordat u vertrekt, geld op uw kaart zetten, zodat u bij meer dan 2 miljoen geldautomaten overal ter wereld veilig en gemakkelijk geld kunt opnemen. Bovendien kunt u met de kaart ook wereldwijd in winkels en restaurants betalen en heeft u zelf volledige controle over uw budget. Nu verkrijgbaar in drie valuta's: euro (€), Britse pond (£) en Amerikaanse dollar ($).

  • Waarom stopt GWK Travelex in Nederland met de verkoop van Cash Passport?

    Door veranderende regelgeving in Europa (PSD2) kan Cash Passport in Nederland niet meer verkocht worden. PSD2 (Payment Services Directive 2) omvat strengere regelgeving voor klant identificatie. In Europa is deze strengere regelgeving vanaf 14 september 2019 effectief. Om deze reden is het vanaf 14 september 2019 voor Wirecard/ Mastercard niet meer mogelijk om nieuwe Cash Passports uit te geven.

Contant geld storten op een betaalrekening

Naar boven
  • Sinds wanneer is GWK Travelex gestopt met contant geld storten op een betaalrekening?

    Als particuliere bankrekeninghouder van SNS bank of ASN Bank kon u voorheen gemakkelijk en veilig uw contante geld op uw SNS Bank of ASN Bank betaalrekening laten storten. Per 1 november 2023 is dit helaas niet meer mogelijk. Onze excuses voor het ongemak.

Wettelijk clientonderzoek

Naar boven
  • Wat betekent een wettelijk clientonderzoek?

    Travelex is wettelijk verplicht tot het voeren van een integere bedrijfsvoering en het verrichten van clientonderzoek. Op basis van de resultaten uit het cliëntonderzoek kan Travelex besluiten geen overeenkomst aan te gaan of een overeenkomst met een bestaande cliënt te beëindigen. Het kan zijn dat die weigering voortvloeit uit een eerdere melding van ongebruikelijke transacties of dat wij om een andere reden van oordeel zijn dat het aangaan of voortzetten van een relatie met een (potentiële) client ingaat tegen ons beleid om ons bedrijf integer uit te oefenen. We kunnen daar veelal geen openheid van zaken over geven, aangezien we daarmee (direct of indirect) mogelijk aan u kenbaar zouden kunnen maken dat er (door ons of anderen) een melding van een ongebruikelijke transacties is gedaan. De wet verbiedt het die informatie over (de melding van) een ongebruikelijke transactie kenbaar te maken. Het niet verschaffen van deze informatie vormt een van de uitzonderingen op het inzagerecht dat u kunt uitoefenen.

Overige vragen

Naar boven
  • Kan ik bij GWK Travelex ook excursies in Nederland boeken?

    Nee, het is niet mogelijk om bij de GWK Travelex vestigingen excursies te boeken.

  • Verkoopt GWK Travelex concertkaartjes?

    Per 22 september 2009 zijn de GWK Travelex kantoren geen verkooppunt meer voor Ticket Service Nederland (TSN).

  • Kan ik bij u ook een autobahn vignet kopen voor Zwitserland/Oostenrijk?

    Nee, dit vignet is niet verkrijgbaar bij GWK Travelex. Wel kunt u bij GWK Travelex een Milieusticker Duitsland kopen.

  • Ik heb geen geld ontvangen uit de geldautomaat. Wat moet ik doen?

    Uiteraard vinden wij het vervelend dat u geen geld heeft ontvangen uit een van onze automaten. De banken in Nederland hebben onderling over dit soort gevallen afspraken gemaakt. De procedure in dit soort gevallen is als volgt:

    • Bij uw eigen bank geeft u door dat u geen geld heeft ontvangen uit de automaat van GWK Travelex, daarbij geeft u aan wanneer en waar u heeft geprobeerd te pinnen. Gedetailleerde gegevens over deze transactie kunt u vinden op uw transactieoverzicht.
    • Uw eigen bank zal vervolgens uw klacht bij ons neerleggen en verzoeken het niet ontvangen bedrag aan hen te retourneren.
    • Uw eigen bank zal het geld weer op uw bankrekening storten.

  • Biedt GWK Travelex ook dienstverlening aan op het gebied van reisvaccinaties?

    Helaas niet. Er zijn meerdere bedrijven in Nederland die hier gespecialiseerd in zijn, waaronder Thuisvaccinatie.nl en Traveldoctor.